Köpa första bostaden

Vad är förvärvsgaranti?

Vill du köpa din första bostad
men har svårt att få låna pengar av banken?
Då kanske den statliga förvärvsgarantin kan hjälpa dig.

Från mars år 2008
kan myndigheten Statens Bostadskreditnämnd, BKN
ge en bank en förvärvsgaranti
så att banken vågar låna ut pengar
till dig som ska köpa din första bostad.

Förvärvsgarantin lovar banken
att BKN betalar räntan på ditt lån
om du själv inte klarar det.

BKN kan betala räntan
men högst 100 tusen kronor.
Om BKN betalar räntan på ditt lån
måste du betala tillbaka till BKN.

Vad är lån, ränta och amortering?

Om du lånar pengar av en bank
ska du betala tillbaka pengarna på en viss tid,
till exempel under 20 år.
Du betalar tillbaka en del av lånet varje månad.
Den del som du betalar tillbaka kallas amortering.

Förutom att betala amortering
ska du betala en kostnad för att få låna.
Kostnaden kallas ränta.
Räntan kan vara olika mycket
och ändras över tiden.

Varför Förvärvsgaranti?

Staten vill hjälpa dig som ska köpa din första bostad.
Det kan vara ganska dyrt att köpa en bostad.
Ofta behöver du låna pengar av en bank.

Om du ska köpa din första bostad
kan du ha svårt att få låna pengar av en bank.
Du kanske inte är känd hos banken
eller du kanske haft problem att betala innan.

Men om du har ett arbete
och banken tror
att du kan betala tillbaka ditt lån och räntan på lånet
kan den statliga förvärvsgarantin hjälpa dig.

BKN säger då till din bank
att vi lovar att betala räntan på ditt lån
om du inte klarar det.
Det är det som är förvärvsgarantin.

Vilka regler har BKN?

BKN ger bara förvärvsgaranti till banker
som har avtal med oss.
Förvärvsgarantin är för räntan på lånet
och som mest 100 tusen kronor.
Garantin gäller inte längre än tio år.

Banken bestämmer om den ska söka förvärvsgarantin av BKN.
Banken undersöker om de tror
att du klarar av att betala tillbaka ditt lån.

Du får inte ha ägt en bostad förut.
Den bostad du ska köpa måste ligga i Sverige.
Bostaden ska vara en villa,
ett radhus eller en bostadsrätt.
Om ni är flera personer som vill låna pengar
ska ingen av er ha ägt en bostad förut.

Vad händer om du inte kan betala?

Om du inte kan betala ditt lån
ska du genast tala om det för din bank.
Du kan inte bara sluta betala
utan du ska kunna visa
att du inte kan betala,
att du inte har pengar så det räcker.
Då kan förvärvsgarantin börja gälla
om banken har sökt om det.

Om BKN betalar räntan ditt lån
måste du betala tillbaka pengarna till BKN.
Banken kan säga upp ditt lån
även om du har en förvärvsgaranti.
Då måste du betala tillbaka lånet genast
och kanske behöva sälja din bostad.

Granskad den: 2008-03-04

Kontaktinformation

Susann Bard
08-545 137 66

Anna Dyberg-Ek
0455-33 49 51

Ronnebygatan 40, Box 531, 371 23 Karlskrona Telefon: 0455-33 49 40 Fax: 0455-805 70
Norrlandsgatan 11, 111 43 Stockholm   Fax: 08-545 137 69 E-post: registrator@bkn.se