Vad är kommunala hyresgarantier?
En del hyresvärdar vågar inte ge hyreskontrakt
till hyresgäster som inte har fast anställning till exempel.
Hyresvärden litar inte på att hyresgästen kan betala sin hyra.
Om kommunen tror att hyresgästen kan betala sin hyra i alla fall,
kan kommunen ge hyresvärden en kommunal hyresgaranti.
Det betyder att kommunen lovar att betala hyran
om inte hyresgästen kan göra det.
Regler
För att få en kommunal hyresgaranti måste hyresgästen kunna visa
att han eller hon verkligen kan betala hyran själv.
Hyresgästen ska också kunna visa kommunen
att han eller hon inte kan få hyreskontraktet
utan den kommunala hyresgarantin.
BKN ger bidrag till garantin
Bostadskreditnämnden, BKN, ger bidrag till den kommunala hyresgarantin.
BKN kan ge 5 000 kronor i bidrag till kommunen
för varje hyresgaranti.
BKN har 100 miljoner kronor att använda till detta varje år.
Hur länge gäller garantin?
Den kommunala hyresgarantin
säger att kommunen lovar att betala hyran i sex månader.
Garantin ska gälla i minst två år.
Varje kommun väljer om garantin ska gälla en längre tid.
Det här betyder inte att hyresgästen kan låta bli att betala hyran.
Om kommunen betalar hyran
ska hyresgästen sedan betala tillbaka pengarna till kommunen.
Olika i varje kommun
Varje kommun väljer själv hur deras hyresgaranti ska fungera.
Om du vill vet hur det fungerar i din kommun måste du fråga.
Vem söker om kommunal hyresgaranti?
Hyresgästen söker om hyresgaranti hos kommunen.
Kommunen gör sedan en behovsprövning
och undersöker hur mycket pengar hyresgästen tjänar
och hur stora skulder hyresgästen har.
Kommunen beslutar sedan om hyresgästen får hyresgarantin eller inte.
Information för hyresvärdar
Hyresvärdar som är osäkra på om en hyresgäst kan betala sin hyra
kan föreslå hyresgästen att söka kommunal hyresgaranti.